ثبت شرکت
جهت انجام این کار نیاز به دانستن مطالبی درباره مدارک مورد نیاز، شرایط و مراحل آن است. با مطالعه این محتوا میتوانید به پاسخ هر سؤالی که در ذهنتان درباره ثبت شرکت در ایران ایجاد شده، دست خواهید یافت.
برای مشاهده مراحل ثبت شرکت رایگان به صورت تصویری کلیک کنید.
انواع شرکتهای قابل ثبت در ایران
مطابق ماده 20 قانون تجارت شرکتهای تجاری را میتوان به ۷ صورت به ثبت رسانید. انواع شرکت قابل ثبت در ایران عبارتاند از:
۱- شرکتهای سهامی (شرکتهای سهامی خاص و سهامی عام)
۲- شرکت با مسئولیت محدود
۳- شرکت تضامنی
۴- شرکت مختلط غیر سهامی
۵- شرکت مختلط سهامی
۶- شرکت نسبی
۷- شرکت تعاونی تولید و مصرف
مزایا و معایب ثبت شرکت در ایران
حتماً این سؤال نیز برای شما پیش آمده که آیا در ایران مزایای ثبت این شرکتها نسبت به سختی مراحل آن میارزد؟ لازم به ذکر است که اولین قدم برای رسمی کردن کسب و کار، ثبت شرکت از طریق سامانه یا اداره مربوطه است. تأسیس یک شخصیت حقوقی علاوه بر وجهه رسمی، مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه لیست شدهاند:
قانونی و رسمی بودن شرکت در هنگام فعالیت و کسب و کار امکان شرکت در مناقصات و مزایدات انجام امور مالیاتی بدون جریمه و دردسر دریافت تسهیلات و وامهای بانکی امکان گسترش کسب و کار از طریق ثبت شعبه و نمایندگی مدارک ثبت شرکت در ایران
مدارک ثبت شرکت شامل موارد زیر میشود:
کارت ملی کلیه اعضا و شرکاء شناسنامه کلیه اعضا و شرکاء کپی کارت ملی و شناسنامه
همچنین در برخی از انواع شرکت نیاز به مدارکی خاص است. این مدارک عبارتاند از:
اساسنامه شرکت شرکت نامه مجوز ثبت شرکت مدارک تحصیلی شرایط ثبت شرکت در ایران
تأسیس و ثبت یک شرکت، نیاز به شناخت کلی از نظام حقوقی حاکم بر شرکتها دارد. اگر قصد تأسیس یک شرکت را دارید، باید علاوه بر انتخاب شرکای شرکت، تعیین اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد و میزان مسئولیت هر یک از شرکا، فرم اصلی شرکت را تعیین کرد. زیرا برای داشتن یک شرکت موفق و یک پارچه به موارد مذکور نیاز است.
برای شروع مراحل ثبت شرکت، باید به موارد زیر نیز توجه کرد:
داشتن چند شریک برای کدام شرکت سرمایه لازم برای ثبت آن مسئولیت هر یک از این افراد مراحل ثبت شرکت در ایران
معمولاً امور اداری دارای شرایط و مراحل پیچیده است. ثبت شرکت نیز دارای پیچیدگیهای خاص خود است. در حقیقت باید با این روند به طور کامل برای طی کردن این مراحل آشنا باشید.
گام اول: انتخاب نوع شرکت
برای ثبت هر شرکت، ابتدا باید نوع شرکت را انتخاب کرد. با تعیین نوع شرکت میتوان اعضای شرکت و شرکا و تمام مراحل را بر اساس نیازمندیهای شرکت مشخص میشود. مثلاً ممکن است نیاز باشد تا شرکتی در مناقصات شرکت کند، از این رو باید نوع شرکت را سهامی خاص تعیین کند که در این حالت به ۳ نفر اعضا و ۲ نفر بازرس نیاز است که شما باید آن را تأمین کنید. اما برای شرکتهای کوچکتر که تعداد اعضای آن کم است، شرکت با مسئولیت محدود مناسبتر است.
بنابراین، میتوان حدس زد که این مرحله از ثبت، چقدر اهمیت دارد چرا که آینده شرکت شما را تعیین خواهد کرد.
گام دوم- انتخاب نام شرکت
احتمالاً شما نیز مانند سایر افراد فکر میکنید انتخاب نام شرکت در میاین مراحل این فرآیند، سخت و پیچیده نیست. اما لازم به ذکر است که انتخاب نام شرکت برای ثبت شرکتها، الزامات و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. مثلاً در زمان انتخاب نام باید به این نکته دقت کنید که نام انتخابی شما حتماً ۳ سیلاب و ریشه فارسی داشته باشد. در این حالت است که نام انتخابی شما مورد تأیید اداره ثبت شرکتها خواهد بود.
نکته: باید توجه داشت، نام برند از اسم شرکت کاملاً متفاوت است. اسم شرکت، اسمی است که تمام کارهای حقوقی در شرکت با آن انجام داده میشود، ولی اسم برند، اسمی است که کسب و کار با آن اسم معروف میشود و جهت ثبت برند نیاز است روش خاص ثبت آن را طی کرد.
گام سوم: مشخصات و موضوع فعالیت شرکت
در این مرحله، باید تمام اطلاعات و جزئیات مربوط به شرکت را جمعآوری کنید. آدرس، سمت اعضای شرکت و فعالیت شرکت در این مرحله لازم است. زمانی که فعالیت شرکت را مشخص کنید، به کارشناسان اداره ثبت شرکتها باید حوزه فعالیت شرکتتان را اعلام کنید و محدوده مجاز برای فعالیت خود را مشخص کنید. با این کار، هر کدام از بخشهای شرکت راحتتر میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و راه برای رشد و پیشرفت آنها هموارتر است.
گام چهارم: ثبت در سامانه آنلاین ثبت شرکتها
در مرحله ثبت آنلاین باید تمام اطلاعات و همچنین مدارک مورد نیاز از جمله تصویر شناسنامه و کارت ملی اعضای شرکت را در سامانه ثبت کنید. سامانه ثبت شرکتها مخصوص این کار است. پس از بارگذاری تمام اطلاعات، کارشناسان سامانه آن را بررسی خواهند کرد. پس از تأیید، مشخصات اوراق اصلی شرکت را قرار میدهید و آگهی پیشنویس ثبتی را دریافت میکنید.
گام پنجم: تنظیم اوراق شرکت
در این مرحله، باید تمامی اوراق شرکت را که شامل اساسنامه، شرکتنامه و اظهارنامه میشوند را آماده کنید. همه مراحل فرایند ثبت نیاز به دقت بالا دارد و باید طبق قوانین ثبت شرکتها انجام داده شود تا درخواست شما رد شود.
گام ششم: ارسال مدارک به اداره ثبت
در این مرحله باید تمام مدارک آماده شده را داخل پوشه و پاکت مخصوص قرار دهید و آن را به اداره ثبت شرکتها ارسال کنید. این پوشهها و پاکتها را میتوانید از اداره پست دریافت کنید. پس از انجام این کار، باید منتظر تأیید از طرف اداره ثبت شرکتها باشید.
گام هفتم: دریافت آگهی
اگر تمام مراحل قبل را در سامانه ثبت شرکتها به درستی انجام داده باشید، پیامی مبنی بر ثبت شدن شرکت بای شما ارسال خواهد شد. در این مرحله همچنین باید هزینههای ثبتی خود را در اداره ثبت پرداخت کرده و از برگه پیشنویس خود یک پرینت گرفته و از اداره ثبت شرکتها آگهی تأسیس شرکت خود را دریافت کنید.
سخن پایانی
با ثبت شرکت، میتوان به شرکت اعتبار بخشید و باعث افزایش مشتری شد. در حقیقت ثبت شرکت نوعی رسیدگی است که با انجام آن میتوان نشان داد که برای به وجود آمدن این شرکت و مؤسسه راههای قانونی طی شده است و شرکت مورد نظر تحت نظر دولت قرار گرفته استو دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد. در این مقاله سعی شد به طور کلی مزایا، شرایط، مراحل و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت اشاره شود.
نظر شما :